Reklamationsrätt

Skulle du, mot förmodan, få problem med en produkt som du har köpt av oss så hör genast av dig till din Electrolux Home-butik. Vi går då tillsammans igenom hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt. Som underlag för reklamationer gäller alltid inköpsdatum och kvitto. Kontakta din Electrolux Home-butik så hjälper vi dig.

Konsumenträtt
I konsumentköplagen står vilka rättigheter du har som konsument när du köper en vara i en affär. I lagen hittar du bland annat vilka regler som gäller om du inte är nöjd med varan och vad du då kan kräva av säljaren.
Lagen bygger på att du som konsument ska ha rätt att reklamera en vara med ursprungliga fel. Det vill säga, fel som kan antas ha funnits redan vid köptillfället. Varan ska reklameras inom rimlig tid från att upptäckten av felet gjorts. Att kontakta köparen inom två månader från att upptäckten gjorts ska ses som rimlig tid. Om du som köpare inte gjort en reklamation inom tre år från köptillfället förlorar du rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti. 

Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Säljaren behöver dock inte ta ansvar för felet om han/hon kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel. I Sverige erbjuds köpare av hushållsapparater ett års garanti enligt bestämmelserna i EHL Konsumentköp 2005. Efter detta år är det alltid köparen som skall bevisa att felet är ursprungligt. Åtgärden vid konstaterat ursprungligt fel är reparation eller omleverans, d.v.s. byte. Reparation sker alltid om detta kan ske utan större olägenhet för köparen och är ekonomiskt fördelaktigt. Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) www.arn.se hanterar ärenden där köpare och säljare inte kommer överens.

Praktiska regler konsumentköplag
Undersökningsavgift tas ut av konsumenten i de fall felet inte täcks av garanti eller reklamationsansvar. Information om undersökningsavgift skall lämnas muntligt, vilket anses bevisat om säljaren kan påvisa att man i sina rutiner eller instruktioner klargör att konsumenten skall upplysas om detta.

Kom in till din närmsta butik så berättar vi mer.

Tipsa en vän

Skriv ut

Hos Electrolux Home

Låt miljötanken prägla såväl ditt val av kök som vitvaror.

fiveyear.png
svanen.png
freeDelivery.png

CHATTA MED OSS

Behöver du hjälp? Chatta med oss och få svar på dina frågor direkt.

Starta chatten
Chat

Denna webbsida använder cookies. Genom att fortsätta att surfa på webbplatsen utan att ändra din webbläsares cookie-inställningar samtycker du till vår användning av cookies. Ta reda på mer genom att läsa våra cookie-riktlinjer.

Laddar...