Längdskidor kalla tapas.jpg

Charlotte Kallas bästa träningstips!

Vill du komma igång med träningen men inte riktigt vet hur du ska börja? Här kommer vår skidstjärna Charlotte Kalla med några riktiga supertips och så avslöjar hon var hon helst av allt äter när hon vill unna sig något.

Charlotte Kalla stod på ett par skidor redan som sjuåring. Hon tog hem ett historiskt guld i damstafetten vid OS i Sotji 2014, och som enda svenska längdskidåkare någonsin har hon vunnit

Charlotte Kallas bästa träningstips Tour de Ski som senare belönades med det prestigefyllda Jerringpriset. Hennes viktigaste pryl i köket är, tro det eller ej, kolsyremaskinen.

 Vad tränar du bäst på för mat?

– Mina träningstider är oftast på förmiddagen eller eftermiddagen. Inför förmiddagspassen äter jag frukost bestående av gröt med kanel och mjölk, ett ägg, en smörgås med skinka och en kopp kaffe. Innan eftermiddagspasset är jag noga att få i mig både kolhydrater och protein. Det kan vara en smörgås med pålägg eller yoghurt med keso eller kvarg och en frukt. 

Vad klarar du dig inte utan i köket?

– Kolsyremaskinen.

Vad äter du när du vill unna dig något?

– Jag älskar att gå ut och äta. Tapas är en favorit och i Sundsvall har jag en favoritrestaurang som heter Udda Tapas bar. Där behöver jag inte stanna vid en smak utan kan välja alla möjliga rätter. Där serverar de tapas med en svensk touch. 

Hur tränar du i sommar?

– Jag springer, åker rullskidor, kör styrketräning, skidgång och tar en och annan cykeltur. Det är på sommaren jag tränar som mest. Det är lätt när det är varmt med långa ljusa dagar och det är då jag kan variera min träning. Jag tränar som regel tolv till fjorton pass i veckan.

Har du något tips till oss som vill komma i form men som inte riktigt orkar ta tag i det?

– Det finns ingen quick fix vad gäller motivation så för att skapa något som kommer att bestå över tid är det viktigt att ställa dig själv frågan varför du vill komma i form? När du förstår det kommer du också se en mening med det. Sätt ett realistiskt mål så att du får chans att klappa dig själv på axeln. Sen behöver träningen inte vara så avancerad till en början. Att du gör något är bättre än att avstå allt.  

Quesadillas med kyckling

Du behöver:

150 g grillad kyckling
4 st tortillabröd
150 g mozzarella
1,5 msk honung
100 g ruccola
Salt
Peppar 

Gör så här:

Skiva kycklingen och blanda med honung , salt och peppar. Lägg blandningen i tortillabrödet. Lägg i skivad mozzarella och ruccola. Stek brödet på varje sida i en het panna. Servera! 

Smörstekt sparris med parmesan

Du behöver:

Ett knippe sparris
Smör till stekning
Parmesan 

Gör så här:

Bryt av den nedre delen av sparrisen. Ha i en rejäl klick smör i pannan och stek på medelhög värme. Riv över parmesan och servera.

Tipsa en vän

Skriv ut

Hos Electrolux Home

Låt miljötanken prägla såväl ditt val av kök som vitvaror.

fiveyear.png
svanen.png
freeDelivery.png

CHATTA MED OSS

Behöver du hjälp? Chatta med oss och få svar på dina frågor direkt.

Starta chatten
Chat

Denna webbsida använder cookies. Genom att fortsätta att surfa på webbplatsen utan att ändra din webbläsares cookie-inställningar samtycker du till vår användning av cookies. Ta reda på mer genom att läsa våra cookie-riktlinjer.

Laddar...