Mattrender: Det du äter gör skillnad

Hitta din butik

Hem

Sök

Trender matlagning

Allt fler av oss inser att vi genom att välja vettiga råvaror och vara medvetna om vad och hur vi äter kan göra skillnad. Både för vår egen hälsa och för miljön.

Sju vägar till ökad matnjutning

 

• 1) När du lagar din mat och sedan äter den, låt bli att göra något annat samtidigt.

• 2) Använd alla sinnen när du äter och lagar mat.

• 3) Ibland kan det vara skönt att äta i tystnad. Prova det som omväxling, även om det ofta uppstår härliga diskussioner kring matbordet.

• 4) Ta små tuggor av maten och tugga långsamt. Då hinner du känna efter vad maten smakar.

• 5) Sträva efter att lägga upp mindre portioner, känn efter när du har ätit färdigt och lägg för dig mer om du inte blir mätt. På så sätt överäter du inte.

• 6) Försök laga din mat från grunden så ofta som möjligt. Testa gärna att odla lite kryddgrönt själv, även om du inte har egen trädgård kommer du långt med din egen fönsterbräda.

• 7) Börja äta mer vegetarisk kost, det är bra både för din egen hälsa och för miljön. Källa: Gå ner i vikt med mindfulness – finn din inre balans (Lind & Co)

Källa: Ridderheimsrapporten, dn.se, svd.se, kottfrimandag.se

Av Anna-Maria Stawreberg

Mat är en stor källa till njutning. Det är bara att se i tidningshyllan, i bokhandeln eller i tv-tablån. Aldrig förr har väl utbudet varit så stort. Varje kväll går det att se minst två, tre olika matlagningsprogram och det ges ut nästan en kokbok om dagen.

Samtidigt går matlagningen från att ha varit en tillkrånglad process med massor av råvaror som ska tillagas på mängder av olika sätt till att bli allt enklare och rustikare. Om 1980-talet var wokens årtionde, och 1990-talet var sushins och tacons era, har vi nu gjort en helomvändning och börjat laga nordisk mat med ett fåtal närproducerade råvaror som grund.

Orsakerna är flera: vi bryr oss mer om vår hälsa och fokus har alltmer kommit att hamna på hållbarhet och miljö. Som ett led i det tänket blir grön matlagning allt vanligare, och kött ses numera som ett komplement eller tillbehör till middagen i stället för att, som tidigare, vara en av huvudingredienserna.

På senare år har det internationella nätverket Köttfri måndag bidragit till att grön matlagning fått en tydlig plats på agendan, och många skolor och restauranger har börjat införa just köttfria måndagar. Hasseludden Yasuragi uteslöt kött på menyn i våras, och Nyköpings alla skolor serverar enbart vegetariskt på måndagar från och med vårterminen 2014.

Sättet som vi äter och lagar vår mat på har också influerats av mindfulnessfilosofin som svept över västvärlden. Genom att vara medvetna om vad vi köper för råvaror, hur vi lagar till dem och hur vi sedan äter dem kan vi utöva mindfulness hemma vid köksbordet.

I boken Gå ner i vikt med mindfulness beskriver buddistmunken Thich Nhat Hanh och Harvardprofessorn Lilian Cheung inte bara hur man kan gå ner i vikt, utan också hur man kan ändra sitt förhållningssätt till maten och öka den njutning som tillagning och ätande av den kan vara.

Mindful eating, som filosofin kallas, har även nått hit till Sverige.

– Det finns ett vietnamesiskt ordspråk som på ett fint sätt sammanfattar hur man kan äta enligt mindfulness: när du äter frukten, tänk på personen som planterade trädet, säger Heidi Andersen, författare som föreläser om mindfulness och som just nu skriver en kokbok om mindful eating.

Enligt Heidi Andersen är just matlagningen och när vi sedan äter det vi lagat ett perfekt sätt att träna mindfulness på.

– Genom att vara närvarande i matlagningen mår vi bättre både psykiskt och fysiskt.

Fysiskt sett tas näringsämnena upp mer effektivt om vi tillagar maten med omsorg och äter i lugn och ro.

Och psykiskt mår vi självklart bättre om vi njuter av maten och samlas runt middagsbordet och tar ett par andetag innan vi börjar äta. 

 

 

 

Andra trender på matområdet:

  • test thumbnail

    Raw food

    Vegetabilisk kost som inte tillagas innan man äter den.

    Fokus på ekologisk mat som till stor del består av bladgrönsaker, frukt, bär, nötter och frön.Funktionellt av flera skäl: många märker positiva effekter på hälsan och eftersom råvarorna i stort sett är ekologiska är det bra för miljön.

     

  • test thumbnail

    Juicer och shots

    I 5:2-dietens kölvatten sveper juicetrenden över Sverige.

    Vi pressar och juicar som aldrig förr där hemma, och juiceserveringar ploppar upp lite varstans.Och det är inte bara frukt och bär som kan juicas.

    Testa rödbetor, morötter och ingefära till exempel.

     

  • Mat

    Nordiskt och rustikt

    En annan trend är att vi går tillbaka till rötterna och börjar laga mat som består av nordiska råvaror. Så rätt – och så gott. För mer närproducerad mat går väl inte att få.

     


Skriv ut
Till toppen
Laddar...

Denna webbsida använder cookies. Genom att fortsätta att surfa på webbplatsen utan att ändra din webbläsares cookie-inställningar samtycker du till vår användning av cookies. Ta reda på mer genom att läsa våra cookie-riktlinjer.

Behöver du hjälp? Chatta med oss